Offshore båtar – del 2

Står man i valet för vilken båt man ska köpa kommer man till en punkt där valet kommer variera som mest, ska man ha en båt som förflyttar sig lätt eller tungt? Medan en båt med ett tungt skrov förmodligen kommer bidra med den mest behagliga åkturen i tyngre vatten, framförallt om det är en som har ett fullt köl och långa överhäng i varje ände, så kommer denna båt vara den som gör sämst ifrån sig i enklare förhållanden. Men det behöver så klart inte vara så, har den ett stort segelområde funkar den bra här också, men det kräver dock att man har en större besättning som kan sköta detta.

Offshore båtar – del 2

Tufft i svårt vatten

En väldigt lätt förflyttning kommer innebära att man inte har så mycket plats för förvaring i båten, för mycket extra vikt kommer påverka dess segelområde och farten i vilken båten förflyttar sig. Dessutom kompromissar det på dess prestanda och kommer förmodligen bli tuff att hantera när vattnet blir svårare. Min preferens är ett mer måttligt skrov som har en fenköl och ett skeghängt roder. För ett starkt och robust skrov är styrka och uthållighet nyckelord. Skrovmaterialet är inte lika viktigt som robustheten i skrovet. Fiberglas (GRP), stål, aluminium, träepoxi och ferrocement kan alla vara tillfredsställande material och bra val när det kommer till byggets kvalité.

Dubbelspårigt

En enkelt hanterbar seglingsplan har just hanteringen som nyckelfråga, här ska det inte bero på kraftdrivna vinschar och andra segelbåtar. Valet här skulle för mig landa på en mastheat cutter, antingen i sloop eller ketch format. På huvudseglet hade det blivit ett dubbelspårigt redskap, en hakad segel och släpning eftersom jag inte är ett fan av in-mast eller in-boom rullningssystem när det kommer till denna typ av segelbåt. Under storm förhållanden kan stagseglet och snabbt och enkelt bytas ut mot en öglad fock och det bör finnas ett separat spår på masten för ett storm tri-segel.

Perfekt knytställe

Långa perioder av medvindssegel bör också vara förberett, med tvilling pålar som båda riggas med sina upphalningar och nerhalningar och främre stag för tvillinghuvudväxelmässan. Antingen kan amn ha en konventionell spinnaker, en lättvikts genoa eller en kryss skärm för en lättvinds kryssning som kommer kompensera segelgarderoben. Har du haljarder och upphalningar vilka drivs på masten, så kommer säkerheten som ges av grannstänger vara lugnande, framförallt när det kommer till tuffa förhållanden. Detta är också ett fantastiskt ställe för att knyta av dina fall för att stoppa dem från att slå emot masten, de ger också ett perfekt handtag när man åker framåt.

Perfekt knytställe

Vatten är viktigt

Ska man ut och segla långt behöver man tillräckligt med kapacitet för färskt vatten så det räcker till behoven hos alla de besättningsmedlemmar på denna långa, planerade passage, detta plus ytterligare 20% i beredskap. Detta innebär att två personer på en transatlantisk passage tillåter 4,5 liter vatten per person och dag under låt säga 3 veckor, plus 20 % extra, det innebär ett minimum av 225 liter vatten. Idealiskt har dessa båtar den dubbla kapaciteten  i två olika tankar så att den ena tanken har fräscht vatten om den andra skulle bli förorenad.