Rikemans nöje – del 2

En sport med historia om att vara för rikemän kan lätt tolkas som en sport där man inte tar i alltför mycket, rika män som betalar sin väg framåt är det man får upp i tankarna med ett par unga män som får betalt för att göra grovgörat. Men riktiga sjömän är inte det minsta rädda för att skita ner sina händer, segling är ett nöje som tar sig in i blodet. Tävlingen ger bränsle till teknologiska framsteg vilka i sin tur ger bränsle till än mer spännande tävling, ja sen fortsätter det på det sättet i en evig cykel av adrenalin. Ian Burns, den australienskt födde direktören av Team Oracle USAs prestanda, har seglat i över 50 år. Han var väldigt entusiastisk över segling i New York, staden där America´s Cup föddes. ”Original tävlingen av America´s cup som går över till England, gick från New York Yacht Club. Ett gäng män fick en båt de trodde var ganska bra, med denna trashade de 13 av de bästa brittiska båtarna ordentligt. Denna historia visar vad Americas Cup är idag, drottningen frågade vilka som låg på andra plats och hennes betjänt svarade ’Det finns ingen tvåa’.”

Dyra leksaker

En del saker i sporten har inte ändrats, segling fortsätter vara en hög kostnads strävan. Men istället för kungligheter är dess utövare nu istället bara rika. Mycket liksom NFL lutar sig yachtning på investeringen från en resultats drivna miljardärer. Den båt som Team Oracle använder sig av i World Series har en prislapp på $1.1 miljoner, båten man använde i finalen 2016 kostar upp mot $6 miljoner, men detta är ungefär hälften av kostnaden för de större båtarna man använde under 2013. Det har alltså blivit en sport där de rika betalar för att se de unga och starka göra ”skitgörat” medan de ser på från sidolinjen.

Säkerheten först

Under finalen av America´s Cup 2013 var det ett riktigt dramatiskt ögonblick i sporten då Team Oracle USA testade de nya, ultrasnabba båtarna till dess gränser av säkerhet och framställning av regelboken. En brittisk seglare som tidigare varit med och tagit OS guld för det svenska laget Artemis Racing, dog tragiskt nog i en olycka efter att hans båt kapsejsat under tester i San Fransisco Bay. Team Oracle fick senare avdrag av sina poäng på grund av viktfördelningen, men när resultaten från finalen hade räknats så var det ändå detta lag som gick iväg som segrare. Man tog senare till säkerhetsåtgärder för att undvika så mycket olyckor som möjligt, besättningen bär nu syre, knivar och skyddsvästar dom kan hjälpa dem när olyckan är framme.

Spännande nöje

Faran är dock fortfarande lika verklig med tanke på att hastigheterna fortfarande höjs, seglarna har nu klivit över gränsen för 50 knop, detta innebär ungefär 55-56 kilometer i timmen. För att nå detta är farten viktig för de högeffektiva och kraftfulla båtarna, och det tar inte lång tid för att öka farten för dem. Bara år 2013 låg farten på 40 knop, det är en stor skillnad på så pass kort tid och det skvallrar om hungern som finns att driva dessa båtar framåt fortare och mer riskabelt. Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att de som har råd att betala för det ofta söker så mycket spänning som det bara går, lägger man $6 miljoner på en båt man inte ens ska köra själv så vill man så klart se något spännande.