Segelbåtens typer och utrustning – del 2

Bekvämlighet och utrustning skiljer sig vad det än är man pratar om, en del gillar stolar med mjuka sitsar medan andra föredrar hårda kökssoffor. Det finns inget rätt och fel när man ska välja utrustning till sitt hem, sin bil, sin stuga eller sin båt. Så när det kommer till segelbåtarna där igen, som jag pratade lite om i förra artikeln, så är valen många och svåra att göra. Vill man ha tung eller lätt förflyttning? Ska cockpit vara i mitten eller ej? Sloop eller ketch? Vill man ha ratt eller hjulstyrning? Ska man sikta på en lång köl eller ej? Ja frågorna blir många om man bara börjar fundera på vad man är ute efter egentligen, börjar man dessutom diskutera med vännerna som har samma intresse så kan samtalet bli långt.

Olika material

Skrovmaterialet är ett ämne som då är svårt att undvika, vilket som är bäst där är en väldigt bra fråga när man har så mycket att välja mellan. GRP (fiberglas), ferrocement, aluminium, stål och cederemsad konstruktion har alla sina passionerade följare. Har man väl bestämt vilket av dessa olika material man föredrar så måste man också välja om man vill ha ett eller två skrov, katamaran eller trimaran. En diskussion med vänner kan leda till att man inte ens kommer överens  om hur den optimala inredningslayouten ser ut, eller formen på cockpit och vart man ska placera den. Tro mig, jag vet, men det jag och mina vänner kom överens om i alla fall var att ett L-format galleri vid foten av nedgången var det absolut bästa. Dock fick jag en hel del konstiga blickar då jag föreslog att ett vatten ballast system i segelbåtar hade sina fördelar, ingen trodde att jag menade allvar.

Ingen risk för vältning

Trots olikheter och olika smaker så finns det faktiskt saker man kan komma överens om är viktiga när det gäller segelbåtar, en del element som erfarna seglare inte skulle argumentera emot. Båten ska vara lättskött för en liten besättning och röra sig så mjukt och smidigt som möjligt i vattnet. Den ska prestera bra under seglet, ha hög resistens för kapsejsning och en tillräckligt stor inre volym för ett bekvämt boende ombord. Förutom detta ska båten vara robust och vara lätt att underhålla, dessutom ska den ha ett vettigt pris när det gäller att äga och ha i drift.

Segelbåtar

Drömmar och önskemål

Det är svårt att komma överens om en rak följd för företrädesrätten inom denna lista, men en avkortning av listan finns det fyra grundläggande attribut som är allra viktigast: Sjövärdighet, prestanda, ett bra beteende på sjön och kostnaden. Som slutsats får man helt enkelt inse att man inte kan få allt när det kommer till segelbåtar avsedda att kryssa med, men ju djupare fickor man har, desto närmre kan man komma alla de önskemål och drömmar man har för sin båt. Det är inte så konstigt att det tar en bra stund i valet och kvalet av båt och dess utrustning. Mycket eftertanke och övervägande kan dock ge dig precis den båt du behöver, även om det inte alltid matchar det man tror sig vilja ha.